יום שני, 23 ביוני 2014

סיווג בעל מניות שמכר החזקותיו כבעל עניין אישי

בעמדת סגל רשות ניירות ערך ("הרשות") שפורסמה לאחרונה (5.6.2014) אגב דיווח פומבי של חברה ציבורית ("העמדה"), נדונה השאלה הבאה: האם יש לראות בבעל מניות אשר הצביע באסיפה בהחלטה הטעונה אישור ברוב מיוחד (מקרב בעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי), כבעל עניין אישי באישור ההחלטה, מקום בו בעל המניות מכר את כל החזקותיו, או חלק מהן, לאחר המועד הקובע להשתתפות באסיפה (כאמור בסעיף 182 לחוק החברות, התשנ"ט-1999, "חוק החברות") ולפני מועד האסיפה?

תמצית עיקרי העובדות הרלוונטיות שפורטו בעמדה: חברה ציבורית זימנה אסיפה אשר על סדר יומה אישור הצעה פרטית מהותית למנכ"ל החברה. בדוח הזימון צוין, בין היתר, כי ההחלטה טעונה אישור ברוב מיוחד (מקרב בעלי המניות שאינם בעלי השליטה או בעלי עניין אישי באישור ההחלטה). יום לפני מועד כינוס האסיפה, דיווחה החברה כי בעלי השליטה בה רכשו, יום קודם לכן (קרי, לאחר המועד הקובע להשתתפות ולהצבעה באסיפה, אך לפני מועד כינוס האסיפה), מניות בחברה. מבדיקות שנעשו, עולה כי מוכרי המניות הצביעו באסיפה בעד ההחלטה ולא סווגו כבעלי מניות אשר להם עניין אישי באישור ההחלטה.

לעמדת סגל הרשות, היה על מוכרי המניות להיות מסווגים כבעלי עניין אישי באישור ההחלטה.

תמצית נימוקי עמדת סגל הרשות:  
  1. את העניין האישי של בעל המניות יש לבחון עד למועד נעילת האסיפה.
  2. משעה שבעלי המניות מכרו את החזקותיהם לבעלי השליטה, נוצרו בין הצדדים יחסים עסקיים, שנלווים להם שיתוף פעולה והסכמה, אשר עולים כדי זיקה מהותית המטה את יכולתם לשקול את טובת החברה בלבד. סמיכות הזמנים בין זימון האסיפה, ביצוע עסקת מכירת המניות וכינוס האסיפה, מעלה חשש כי בבואם להצביע על אישור ההחלטה, עשויים המוכרים לשקול לא רק את האינטרסים שלהם כבעלי מניות בחברה, אלא גם את האינטרסים האישיים שלהם, הנובעים מעסקת מכירת המניות לבעלי השליטה.
  3. הדברים האמורים מקבלים משנה תוקף, נוכח נסיבות המקרה הנדון, בהן הצבעתם של מוכרי המניות בפועל חסרת משמעות כלכלית עבורם, שכן אין להם עוד אינטרס כלכלי מכח החזקת מניות בחברה (מצב של "empty voting"), ולפיכך, החזקתם בכוח ההצבעה במועד האסיפה אינה אלא בגדר זכות טכנית. על כן, קמה חזקה בדבר קיומו של "עניין אישי" למוכרי המניות באישור ההחלטה.
האמור לעיל מהווה סקירה תמציתית ולא ממצה של העמדה, ולפיכך אינו מהווה תחליף לקריאת הנוסח המלא שלה. לקישור לנוסח המלא של העמדה, לחץ כאן.

נהנית מהפוסט? הירשם לבלוג וקבל עדכונים על תכנים חדשים ישירות למייל! 
כל המידע הנכלל באתר ובניוזלטר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, אינו מיועד לענות על הצרכים הייחודיים של כל יחיד או ישות, ואינו בגדר חוות דעת מכל סוג שהוא או המלצה או ייעוץ משפטי או ייעוץ אחר. בנוסף, המידע האמור מהווה סקירה תמציתית ולא מלאה של העדכון הרלוונטי, ואינו מתייחס לכל הנושאים וההיבטים הנדונים בו, ולפיכך אינו מהווה תחליף לקריאת הנוסח המלא שלו ולבחינת מכלול ההשלכות הנגזרות מכוחו. אין ודאות בדבר עדכניות המידע ביום בו הוא מתקבל או כי המידע ימשיך להיות עדכני ונכון גם בעתיד. מנהלי האתר ו/או המחברים אינם נושאים באחריות כלשהי בכל הקשור לפרסום דלעיל. על הקורא/ת לקבל ייעוץ מקצועי ספציפי לפני נקיטת כל פעולה משפטית או אחרת המסתמכת על הפרסומים באתר או בניוזלטר. כל המסתמך על האמור לעיל, מבלי לקבל חוות דעת משפטית על בסיס כל העובדות הרלוונטיות, עושה זאת על אחריותו בלבד.

אין תגובות: