יום שלישי, 21 בינואר 2014

דיון בועדת הכספים בתקנות הקלות לתאגידים קטנים

בחודש אוגוסט 2013, פורסם ב"עניין חברתי" פוסט בנושא טיוטה של תיקון לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים), שפרסמה רשות ניירות ערך, ואשר עניינה מתן הקלות לתאגידים קטנים. לקישור לפוסט האמור, לחץ כאן.

ביום 22 בינואר 2014, אישרה ועדת הכספים של הכנסת מתווה הקלות לתאגידים קטנים ביחס לדוחות עתיים, במסגרת תיקון לתקנות ניירות ערך (דוחות תקופתיים ומיידיים), התש"ל-1970 (בהתאמה - "התיקון" ו- "התקנות").

התיקון מגדיר "תאגיד קטן" באופן הבא:
  • לגבי תאגידים שמניות או יחידות השתתפות שלהם מוחזקות בידי הציבור - (א) השווי הממוצע של המניות או יחידות ההשתתפות בבורסה, ב- 60 הימים שלפני 1 בינואר בכל שנת דיווח ("המועד הקובע"), היה נמוך מ- 300 מיליון ש"ח (למעט אם במועד הקובע היה שווי המניות או יחידות ההשתתפות בבורסה גבוה מ- 250 מיליון ש"ח ובמועד הקובע האחרון שקדם למועד הקובע היה השווי 300 מיליון ש"ח או יותר, או אם במועד הקובע היה שווי המניות או יחידות ההשתתפות בבורסה נמוך מ- 350 מיליון ש"ח ובמועד הקובע האחרון שקדם למועד הקובע היה השווי נמוך מ- 300 מיליון ש"ח) וכן, (ב) התאגיד לא נכלל במדד "ת"א - 100" או במדד "ת"א יתר - 50". במקרה שהמניות או יחידות ההשתתפות של התאגיד לא נסחרו ב- 60 הימים שקדמו למועד הקובע, אזי המדידה תבוצע לפי ההון העצמי של התאגיד, לפי הדוחות הכספיים האחרונים שלו שחובה לפרסמם נכון למועד הקובע.
  • לגבי תאגיד שתעודות התחייבות (אגרות חוב) שהנפיק מוחזקות בידי הציבור - הערך הנקוב של תעודות ההתחייבות שבמחזור נמוך מ- 200 מיליון ש"ח במועד הקובע.
התיקון מטיל חובת הגשת דוח מיידי, בין היתר, על הפיכת תאגיד לתאגיד קטן, ועל תאגיד אשר חדל להיות תאגיד קטן.

ארבע ההקלות שאושרו לתאגידים קטנים במסגרת התיקון מתייחסות לנושאים הבאים:
  • צירוף הערכות שווי מהותיות מאוד - העלאת סף המהותיות (לתאגידים קטנים) לענין צירוף הערכות שווי לדוח תקופתי או רבעוני מ- 10% ל- 20%. תוכן ההסדר המקל יהיה בעדכון להחלטת סגל רשות ניירות ערך ("הרשות") בעניין פרמטרים לבחינת מהותיות הערכות שווי (עמדה משפטית מספר 105-23), באמצעות יציקת תוכן למונח "הערכת שווי מהותית מאוד בתאגיד קטן".
  • צירוף דוח ביניים של חברה כלולה לדוח רבעוני - העלאת הסף לצורך צירוף דוח ביניים של חברה כלולה לדוח הרבעוני של תאגיד קטן מ- 20% ל- 40%. סף הצירוף לדוח תקופתי נותר 20%.
  • גילוי בדבר חשיפה לסיכוני שוק ודרכי ניהולם ("דוח גלאי") - מתן פטור מגילוי בדוח התקופתי והרבעוני בדבר חשיפה לסיכוני שוק ודרכי ניהולם, לתאגידים קטנים אשר החשיפה שלהם לסיכוני שוק הנובעים ממכשירים פיננסיים אינה מהותית, בהתאם לספי המהותיות שנקבעו בתיקון.
  • דיווח בדבר אפקטיביות הבקרה הפנימית (ISOX) ודוח רואה החשבון המבקר על הבקרה הפנימית - ביטול החובה לפרסם דוח על הבקרה הפנימית ודוח רואה החשבון המבקר על הבקרה הפנימית בתאגידים קטנים, כך שתאגידים קטנים יחויבו בצירוף הצהרות מנהלים מצומצמות הכוללות התייחסות לגילוי בדבר תרמית בלבד.
 הבחירה בהקלות היא וולונטרית (על פי החלטת דירקטוריון התאגיד הקטן), ותאגיד הנחשב "תאגיד קטן" רשאי לאמץ את ההקלות, כולן או חלקן, ולשנות את בחירתו. התיקון מטיל חובת הגשת דוח מיידי, בין היתר, על החלטת התאגיד בדבר תחילת דיווח או הפסקת דיווח לפי מתווה ההקלות לתאגיד קטן, תוך פירוט ההקלות שהתאגיד הקטן בחר ליישם או להפסיק ליישם, ומועד תחילת או סיום יישומן, וכן אודות כל שינוי בהחלטת התאגיד כאמור.

ביום 27 בינואר 2014, פרסמה הרשות הודעה לתאגידים בנושא ההקלות לתאגידים קטנים. בהודעה הנ"ל צוין, בין היתר, כדלקמן:
1.      תאגיד שיחשב תאגיד קטן יוכל ליישם את ההקלות, כולן או חלקן, לבחירתו, כבר במסגרת הדוחות השנתיים לשנת 2013. כניסתו לתוקף של התיקון תהייה מיידית, עם פרסומו ברשומות. לנוכח לוחות הזמנים, וכדי למנוע מצב בו תאגידים קטנים יעכבו את פרסום הדוחות עד לפרסום התקנות ברשומות, לא ינקוט סגל הרשות פעולות אכיפה בקשר עם דוחות המפורסמים עוד קודם לכן בהתאם לקבוע בתקנות. 
2.      לעניין דוחות שנת 2013, על התאגידים לבצע את הבדיקה לעניין התנאים להגדרת תאגיד קטן ל- 1.1.2014, אשר נחשב כמועד הקובע הראשון, וביחס ל- 1.1.2013, שהינו המועד הקובע האחרון שקדם למועד הקובע.
3.      על כל תאגיד הנחשב תאגיד קטן לפרסם על כך דוח מיידי, לכל המאוחר תוך 3 ימי מסחר ממועד כניסתו לתוקף של התיקון.
4.      על תאגיד הבוחר לאמץ חלק מההקלות או את כולן לתת על כך גילוי בדוח מיידי, ולפרסם דוח מיידי על כל שינוי בהקלות אשר בוחר ליישם. תאגידים המבקשים ליישם את התיקון עוד קודם לכניסתו לתוקף, מתבקשים לפרסם דוח מיידי על כך עם קבלת ההחלטה בדבר היישום. 
5.      במסגרת הדוח השנתי לשנת 2013 (ובכל דוח תקופתי או רבעוני), על כל תאגיד קטן לתת גילוי, בהבלטה בעמוד הראשון של הדוח, להיותו תאגיד קטן וכן להחלטתו ליישם את ההקלות, כולן או חלקן. 
האמור לעיל מהווה סקירה תמציתית ולא ממצה של התיקון וההודעה לתאגידים, ולפיכך אינו מהווה תחליף לקריאת נוסחם המקורי של התיקון וההודעה האמורים.

לנוסח המלא של התיקון שאושר (כפי שפורסם באתר הרשות), לחץ כאן.

לנוסח המלא של הודעת הרשות לתאגידים, לחץ כאן.

נהנית מהפוסט? הירשם לבלוג וקבל עדכונים על תכנים חדשים ישירות למייל! 
כל המידע הנכלל באתר ובניוזלטר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, אינו מיועד לענות על הצרכים הייחודיים של כל יחיד או ישות, ואינו בגדר חוות דעת מכל סוג שהוא או המלצה או ייעוץ משפטי או ייעוץ אחר. בנוסף, המידע האמור מהווה סקירה תמציתית ולא מלאה של העדכון הרלוונטי, ואינו מתייחס לכל הנושאים וההיבטים הנדונים בו, ולפיכך אינו מהווה תחליף לקריאת הנוסח המלא שלו ולבחינת מכלול ההשלכות הנגזרות מכוחו. אין ודאות בדבר עדכניות המידע ביום בו הוא מתקבל או כי המידע ימשיך להיות עדכני ונכון גם בעתיד. מנהלי האתר ו/או המחברים אינם נושאים באחריות כלשהי בכל הקשור לפרסום דלעיל. על הקורא/ת לקבל ייעוץ מקצועי ספציפי לפני נקיטת כל פעולה משפטית או אחרת המסתמכת על הפרסומים באתר או בניוזלטר. כל המסתמך על האמור לעיל, מבלי לקבל חוות דעת משפטית על בסיס כל העובדות הרלוונטיות, עושה זאת על אחריותו בלבד.

אין תגובות: