FAQ

 
מה קובעות הוראות חוק החברות ביחס למינוי נשים לדירקטוריון חברה ציבורית?
סעיף 239(ד) לחוק החברות, התשנ"ט - 1999 ("חוק החברות"), אשר תוקן בתיקון מס' 16 (שמרבית הוראותיו נכנסו לתוקף בחודש מאי 2011) ("תיקון 16"), קובע תנאי ביחס למין הדירקטור החיצוני. לפני התיקון, קבע הסעיף, כי אם במועד מינוי דירקטור חיצוני כל חברי הדירקטוריון בחברה ציבורית הם בני מין אחד, יהיה הדירקטור החיצוני הממונה בן המין השני. כתוצאה מכך, חלק מהחברות הציבוריות מינו לדירקטוריון שלהן דירקטורית, אשר היתה בעלת השליטה בחברה או קרובה של בעל השליטה, דוגמת בת זוג, אם, אחות או בת. בתיקון 16 תוקן הסעיף הנ"ל, באופן שנקבע בו, כי אם במועד מינוי דירקטור חיצוני כל חברי הדירקטוריון בחברה ציבורית שאינם בעלי השליטה בחברה או קרוביהם הם בני מין אחד, יהיה הדירקטור החיצוני הממונה בן המין השני. כלומר, הסעיף המתוקן דורש כי בדירקטוריון של כל חברה ציבורית תכהן, במועד מינוי דח"צ חדש ובמועד הארכת כהונה של דח"צ מכהן (הנדרשת אחת ל- 3 שנים), לפחות דירקטורית אחת או דירקטורית חיצונית אחת, אשר איננה בעלת השליטה בחברה או קרובה של בעל השליטה. במקביל, במסגרת תיקון 16 גם הורחבה הגדרת המונח "קרוב", כך ש"הנטרול" של דירקטוריות "מקורבות" אף רחב יותר. בנוסף, במסגרת תיקון 16 הוסמכה רשות ניירות ערך להטיל עיצומים כספיים בגין אי עמידה בהוראה הנ"ל.  
זאת ועוד, במסגרת הוראות הממשל התאגידי המומלצות שבסעיף 2 לתוספת הראשונה לחוק החברות, נקבע כי במינוי דירקטור בחברה ציבורית, יגוון הרכב הדירקטוריון, בין היתר, בהתחשב במין המועמד. אמנם מדובר בהוראת ממשל תאגידי מומלצת, שהחברה הציבורית אינה מחויבת לפעול על פיה, אולם ניתן לצפות ליישום הוראה זו למצער בחברות המקפידות על אימוץ וולונטרי של נורמות ממשל תאגידי איכותיות יותר.
בנוסף, החל מ- 17 בפברואר 2012 תחולנה ההוראות האמורות גם על חברה פרטית שהנפיקה אג"ח לציבור, מכח תיקון מס' 17 לחוק החברות.

מהם תפקידי ועדת הביקורת לאחר כניסתם לתוקף של תיקונים 16 ו- 17 לחוק החברות
 לעמוד על ליקויים בניהול העסקי של החברה, בין השאר תוך התייעצות עם המבקר הפנימי של החברה או עם רואה החשבון המבקר, ולהציע לדירקטוריון דרכים לתיקונם. על החברה להודיע למבקר הפנימי על קיום ישיבות ועדת הביקורת והוא רשאי להשתתף בהן. בנוסף, המבקר הפנימי רשאי לבקש מיו"ר ועדת הביקורת לכנס את הוועדה לדיון בנושא שיפרט בדרישתו, ועל יו"ר ועדת הביקורת לכנסה תוך זמן סביר ממועד הבקשה, אם ראה טעם לכך. כמו כן, במקרה שסדר היום של ישיבת ועדת הביקורת כולל נושא הנוגע לביקורת הדוחות הכספיים, על החברה להודיע על הישיבה לרואה החשבון המבקר, שיהיה רשאי להשתתף בה. אם ועדת הביקורת מצאה ליקוי מהותי בניהול העסקי של החברה, עליה לקיים ישיבה אחת לפחות לעניין הליקוי הנדון, בנוכחות המבקר הפנימי או רואה החשבון המבקר, לפי העניין, ובלא נוכחות של נושאי משרה בחברה שאינם חברי הוועדה (ואולם נושא משרה רשאי להיות נוכח לשם הצגת עמדה בנושא שבתחומי אחריותו). בנוסף, לפי הוראת הממשל התאגידי המומלצת בתוספת הראשונה לחוק החברות, חברה רשאית לאמץ בתקנונה הוראה לפיה על ועדת הביקורת לקיים, לפחות אחת לשנה, ישיבה לעניין ליקויים בניהול העסקי של החברה, בנוכחות המבקר הפנימי ורואה החשבון המבקר, ובלא נוכחות של נושאי משרה בחברה שאינם חברי הוועדה, לאחר שניתנה להם ההזדמנות להביע את עמדתם.

להחליט, על יסוד נימוקים שיפורטו, לגבי פעולות בניגוד עניינים - אם הן פעולות מהותיות (כהגדרתן בחוק) או פעולות שאינן מהותיות, ולגבי עסקאות בעלי עניין - אם הן עסקאות חריגות (כהגדרתן בחוק) או עסקאות שאינן חריגות, וזאת לצורך קביעת הליכי האישור של אותן פעולות/עסקאות לפי חוק החברות. ועדת הביקורת רשאית להחליט כאמור לגבי סוג של פעולות או עסקאות, לפי אמות מידה שתקבע אחת לשנה מראש, ובהתאם לכללים המפורטים שנקבעו לעניין זה על ידי רשות ניירות ערך.

להחליט אם לאשר פעולות בניגוד עניינים ועסקאות בעלי עניין הטעונות את אישור ועדת הביקורת לפי חוק החברות. ועדת הביקורת אינה רשאית לתת אישור לעסקאות כאמור, אלא אם כן מתקיימות בה, בעת מתן האישור, הוראות חוק החברות המסדירות את הרכב ועדת הביקורת. ביחס לעסקאות בעלי שליטה - אישור ועדת הביקורת לעסקה לא יינתן, אלא לאחר שוועדת הביקורת בחנה, בין השאר, אם העסקה כוללת חלוקה (כהגדרתה בחוק החברות), ואם קבעה כי העסקה כוללת חלוקה - רק לאחר שוועדת הביקורת אישרה כי מתקיימות, לעניין זה, הוראות כל דין לעניין חלוקה (ובכלל זה עמידת החברה במבחני החלוקה הקבועים בחוק החברות). אם ועדת הביקורת בחברה שהציעה אג"ח שלה לציבור קבעה כי העסקה אינה כוללת חלוקה, עליה לבחון אם קיים חשש סביר שהעסקה תמנע מהחברה את היכולת לעמוד בחבויותיה הקיימות והצפויות, בהגיע מועד קיומן, ואם קבעה כי קיים חשש כאמור - אין היא רשאית לאשר העסקה.

בחברה שבה תכנית העבודה של המבקר הפנימי מאושרת בידי ועדת הביקורת, על ועדת הביקורת לאשר את תכנית העבודה המוצעת שתוגש לה על ידי המבקר הפנימי, בשינויים הנראים לה. בחברה שבה תכנית העבודה של המבקר הפנימי מאושרת בידי הדירקטוריון, על ועדת הביקורת לבחון את תכנית העבודה לפני הגשתה לאישור הדירקטוריון ולהציע שינויים בה. לצורך ביצוע תפקידיה האמורים, על ועדת הביקורת לבחון את מכלול הנתונים הרלוונטיים לנושא, ולוודא כי תכניות העבודה של המבקר הפנימי הינן מקיפות ויעילות, כוללות התייחסות נאותה לסיכונים המרכזיים להם חשופה החברה, ואפקטיביות להשגת יעדים של איתור כשלים בניהול העסקי של החברה ושיפור המנגנונים הפנימיים הקיימים בה.

לבחון את מערך הביקורת הפנימית של החברה ואת תפקודו של המבקר הפנימי וכן אם עומדים לרשותו המשאבים והכלים הנחוצים לו לצורך מילוי תפקידו, בשים לב, בין השאר, לצרכיה המיוחדים של החברה ולגודלה.

לבחון את היקף עבודתו של רואה החשבון המבקר ואת שכרו, ולהביא את המלצותיה לפני מי שקובע את שכרו (שכרו של רואה החשבון המבקר עבור פעולת הביקורת נקבע בידי האסיפה הכללית או בידי הדירקטוריון, אם האסיפה הכללית הסמיכה אותו לכך או אם נקבע הדבר בתקנון). החברה רשאית לקבוע כי הבחינה כאמור תבוצע בידי הועדה לבחינת דוחות כספיים (ועדת מאזן).

לקבוע הסדרים לגבי אופן הטיפול בתלונות של עובדי החברה בקשר לליקויים בניהול עסקיה, ולגבי ההגנה שתינתן לעובדים שהתלוננו כאמור.

תפקידים וסמכויות נוספים של ועדת הביקורת: לקבוע - לגבי קשרים עסקיים או מקצועיים של מועמד לכהונה כדירקטור חיצוני (דח"צ) (או של המעגלים הסובבים אותו) - כי הקשרים זניחים, בהתאם לתקנות החברות (ענינים שאינם מהווים זיקה), התשס"ז - 2006; לקבוע - לגבי דירקטור שהחברה מעוניינת לסווגו כדירקטור בלתי תלוי - כי מתקיימים לגביו תנאי כשירות מסוימים למינויו כדח"צ הקבועים בחוק החברות; להמליץ לדירקטוריון על מועמד לכהונה כמבקר פנימי בחברה; למסור עמדתה המקדמית, טרם החלטה בדירקטוריון בדבר הפסקת כהונתו של המבקר הפנימי שלא בהסכמתו או השעייתו מתפקידו, לאחר שניתנה למבקר הפנימי הזדמנות סבירה להשמיע עמדתו בפניה; למסור עמדתה המקדמית, טרם החלטה באסיפה הכללית בדבר סיום או אי חידוש כהונתו של רואה חשבון מבקר, לאחר שנתנה לרואה החשבון המבקר הזדמנות סבירה להביא עמדתו בפניה; להחליט - לגבי עסקת בעל שליטה בעלת אופי נמשך (שאינה תנאי כהונה והעסקה), ושהינה לתקופה העולה על 3 שנים - כי התקשרות לתקופה העולה על 3 שנים היא סבירה בנסיבות העניין; להחליט - ביחס להתקשרות החברה עם נושא משרה בה שאינו דירקטור באשר לתנאי כהונתו והעסקתו, ושהינה שינוי של עסקה קיימת - כי השינוי בתנאי העסקה אינו מהותי ביחס לתנאים הקיימים (ובמקרה כזה טעון השינוי את אישורה של ועדת הביקורת בלבד); אישור כי עסקאות מסוימות הטעונות אישורים מיוחדים לפי חוק החברות עומדות בתנאים הקבועים בתקנות החברות (הקלות בעסקאות עם בעלי ענין), התש"ס - 2000, ומשכך (ובהתקיים תנאים נוספים) אינן טעונות את אישור האסיפה הכללית או את אישורה ברוב מיוחד, לפי העניין; בעסקאות מיזוג/מכירת שליטה ובעסקאות בעלי שליטה מהותיות - לדאוג שהעסקה המובאת לאישור בעלי המניות היא העסקה הטובה ביותר שניתן לגבש בנסיבות העניין ולנהל את המו"מ עבור החברה, כאשר טובת החברה בלבד לנגד עיניה (ת"צ 26809-01-11).

תפקידים מיוחדים של ועדת הביקורת בחברה פרטית שהינה חברת אגרות חוב - לאשר לדירקטוריון להסמיך את יו"ר הדירקטוריון או קרובו למלא את תפקיד המנכ"ל או להפעיל את סמכויותיו וכן להסמיך את המנכ"ל או את קרובו למלא את תפקיד יו"ר הדירקטוריון או להפעיל את סמכויותיו, לתקופות שכל אחת מהן לא תעלה על שלוש שנים ממועד קבלת ההחלטה; לאשר - ביחס למועמד לכהונה כדח"צ - כי מתקיימים בו התנאים הנדרשים למינויו כדח"צ.
כל המידע הנכלל באתר זה הינו בבחינת מידע כללי בלבד, ואינו בגדר חוות דעת או ייעוץ משפטי מוסמך. על הקורא/ת לקבל ייעוץ מקצועי ספציפי לפני כל פעולה משפטית או אחרת המסתמכת על הפרסומים באתר. המחברים ומנהלי הבלוג אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים.